#bigDizainas

Lėktuvų vaizdavimas kine ir komunikacija: ko reikia sklandžiam skrydžiui?

Mikas Macijauskas prieš 1 mėn.
Pirmą kartą publikuota: DELFI

Kino industrijoje niekam nuostabos nekelia milžiniškos sumos, leidžiančios rinkai pasiūlyti kokybiškus produktus. Dažniausiai filmuojant stengiamasi patikrinti kiekvieną mažiausią detalę, išsaugojant pasakojimo nuoseklumą bei santykį su tikrove. Vis dėlto kartais žvelgdami į atskirus medžius kino kūrėjai pro akis praleidžia mišką – stambių gabaritų objektus, pavyzdžiui, lėktuvus. Netikslų jų vaizdavimą kine galima būtų palyginti su klaidomis komunikacijos srityje – kaip jos atrodo ir kiek lemia prekės ženklo įvaizdį?

Pakilti geriausia su „Airbus“, o skristi – su „Boeing“

Pirmasis pavyzdys – įsivaizduokite, jog dalis konkrečios kino juostos skirta kelionei lėktuvu iš taško A į tašką B. Natūralu, kad visos kelionės perteikimui prireiks ne vienos scenos, kurioje keisis filmavimo aplinka, pagrindiniai objektai, galbūt ir antro plano aktoriai bei statistai. Jei pirmoji scena bus filmuojama oro uosto laukimo salėje, pagrindiniai aktoriai tarpusavyje bendraus ir kalbėsis, o už lango trapo link artės lėktuvas ir keleiviai netrukus jame užims vietas. Antrojoje scenoje greičiausiai bus vaizduojamas lėktuvo pakilimas, vėliau – jo kelionė virš debesų, o galiausiai – nusileidimas.

Akylesnė akis gali pastebėti, kad tokiuose aprašytų filmų scenarijuose, ypač – pirmojoje scenoje prie įlaipinimo aikštelės, dažnai vaizduojamas artėjantis „Airbus“ orlaivis, nors keleiviai pakyla „Boeing“ lėktuvu. Tada padangėje gali būti fiksuojami „Sukhoi“, „Tupolev“, „Bombardier“ ar „Comac“ lėktuvai. Į šią svarbią detalę režisieriai dažnai nekreipia dėmesio, galbūt, laikydami ją nereikšminga – juk statistinis filmo žiūrovas neatskirtų vieno ar kito lėktuvo modelio, todėl taupydami laiką bei lėšas, skrydžio viduryje personažus jie persodina į visiškai kitą transporto priemonę.

Pasiteisinimą: „Nesvarbu, koks lėktuvas vaizduojamas“ komunikacijos srityje galima būtų traktuoti kaip: „Nesvarbu, kokia žinutė siunčiama auditorijai“. Čia nenuoseklumą geriausiai iliustruoja vizijos neturėjimas ir nesugebėjimas mąstyti strategiškai. Keičiant „lėktuvus“ komunikacija tampa chaotiška, o tai kenkia ilgalaikiams prekės ženklo tikslams. Tad šis pavyzdys mus moko išsikelti konkretų tikslą, komunikacijos kryptį ir strategiją, juos apibrėžti ir laikytis jų visuose proceso etapuose.

Tušti pažadai realybės nepakeis

Dar vienas, šįkart realus pavyzdys, – Vico Armstrongo juosta „Left Behind“. Ji nepelnė karštų publikos simpatijų, o ir kritikai išsijuosdami pliekė šį filmą. Jo neišgelbėjo ir tokio aktoriaus kaip Nicolas Cage‘as vardas. Galiausiai prie sėkmės neprisidėjo ir pernelyg teigiamas požiūris į avialinijas bei jų eiliniam keleiviui siūlomus patogumus.

Šiame filme itin daug milžiniškų, patogius fotelius primenančių masažo kėdžių bei pirmos ar verslo klasės vaizdų. Lėktuvo vidus taip pat vaizduojamas geriau nei galėtume tikėtis skrisdami įprasta ekonomine klase – net ir brangesnių bilietų savininkai vargu ar galėtų mėgautis juostoje spindinčia prabanga. Kiekvienas bent kartą skridęs lėktuvu (tarp jų tikriausiai nebūtų „Left Behind“ režisieriaus) netruks įžvelgti prieštaravimų.

Filmas moko komunikacijos specialistus kalbėti nuoširdžiai ir atvirai. Kreipiantis į potencialius klientus ar valdant krizes nebūtina maskuoti nemalonios tikrovės. Žmogus netruks pastebėti kiekvieną nutylėtą ar pagražintą dalyką. Net jei reklamoje pasakosite apie begalinę erdvę kojoms, tikrovėje žmogaus keliai vis tiek atsirems į kito keleivio sėdynę – tušti pažadai realybės nekeičia.

Slėpynes geriau žaisti parke

Nieko nuostabaus, jei vaikai slėpynes žaidžia lauke ar dideliame pastate. Bet, pavyzdžiui, filme „Flightplan“ pagrindinė veikėja bando slėptis… lėktuve. Žiūrint filmą atrodo, kad ši transporto priemonė begalinė ir joje egzistuoja daugybė kertelių, kuriose galima tyliai atsiriboti nuo kitų keleivių. Šiuo atveju dėl gero ir įtempto siužeto aukojama logika ir ryšys su tikrove. Juk skrydžio metu keleiviai negali palikti salono, o jei tai ir padaro, tuomet už jo ribų toli nenukeliauja – pilotų kabina skrydžio metu užrakinta, o bagažo skyriuje sąlygos ne tokios svetingos kaip šiltoje ir minkštoje keleivio sėdynėje.

Kartais realios aplinkybės neapmąstomos ir komunikacijoje. Prekės ženklai ima kalbėti apie sritis, kurios jų verslui svetimos. Dėl kompetencijos trūkumo išreikštos mintys būna banalios arba netikslios. Taip nutolstama nuo strateginės vizijos, o klientas tai suvokia ne kaip platų akiratį, o kaip elementarų vienos ar kitos srities neišmanymą.

Variklio gedimas – įveikiama krizė

Už iliuminatoriaus – juodi dūmai, salone – panika, virš galvų – krentančios deguonies kaukės. Šioje vietoje žiūrovui vertėtų paspausti „Stop“ ir pasirinkti kitą filmą. Variklio gedimas – populiari trilerių klišė, nes išsyk sukuria įtampą, reikalingą tolesniam siužeto vystymuisi. Tačiau tikrovėje neveikiantis ar streikuojantis lėktuvo variklis dar tikrai nereiškia katastrofos. Jei taip būtų, mus kasdien pasiektų liūdnos žinios apie skirtinguose pasaulio kampeliuose įvykusias didelio masto tragedijas. Kiekvienas keleivinis laineris turi bent po du variklius, o kai kurie – net keturis. Dažniausiai tokios pamainos pakanka saugiai pasiekti artimiausią nusileidimo taką.

Komunikacijoje vieno iš variklių gedimas gali būti palygintas su krize. Visa įmonės veikla nesustoja, jei užstringa vienas jos segmentų. Tai dar nėra mirties nuosprendis. Kaip ir lėktuve, komunikacijoje viskas priklauso nuo įgulos, o ypač – pilotų profesionalumo, adekvataus situacijos vertinimo ir atsakingų sprendimų. Todėl ištikus krizei nebūtina kviesti bankroto administratoriaus – geriau ieškoti galimybių saugiai pasiekti artimiausią nusileidimo taką ir ten pasiruošti naujiems skrydžiams.

Net ir po juose papasakotų katastrofų, dažniausiai filmai baigiasi laimingai. Komunikacijoje nepageidaujamų situacijų taip pat galima nesunkiai išvengti. Čia geriausi palydovai yra protingas planavimas, atsakomybė ir gilinimasis į kiekvieną atliekamą veiksmą.

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir tiesioginės rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.


Privatumo politika