#bigDizainas

Kaip ramia sąžine naudoti stock’o nuotraukas?

Mikas Macijauskas prieš 7 mėn.
Pirmą kartą publikuota: DELFI

Tiems, kas dirba su vizualine komunikacija, terminas stock’inė nuotrauka skamba kone kaip keiksmažodis. Abejotina reputacija stock’ų nuotraukas lydi ne be priežasties – jų šabloniškumas, kadruose užfiksuotos dirbtinės veido išraiškos, neįtikinančios situacijos ir stereotipinis realybės vaizdavimas daugeliu atvejų priverčia prunkštelėti ar pašaipiai šyptelėti. Ir vis dėlto fotobankų nuotraukos yra plačiai naudojamos, darbui palengvinti dažnai pasitelkiamos ir dizainerių bei maketuotojų.

Iš tiesų stock’inės nuotraukos pačios savaime nėra joks blogis: svarbiausia – kur ir kaip jos naudojamos. Taigi keletas patarimų, kaip neužlipti ant stock’inių nuotraukų grėblio.

Stock’inės nuotraukos – ne nuodėmė

Iš pradžių šiek tiek istorijos. Pirmieji komerciniai fotobankai JAV atsirado dar gerokai iki interneto – trečiajame XX a. dešimtmetyje, o tokios agentūros kaip „Bettman Archive“ buvo šio verslo pionierės. Savo produktus reklamuojančioms įmonėms bei spaudai buvo gerokai pigiau pirkti stock’ines fotografijas nei kaskart samdyti fotografus unikalioms fotosesijoms, todėl fotobankai sparčiai populiarėjo ir plėtėsi. Dėl tos pačios priežasties fotobankų nuotraukos plačiai naudojamos ir šiandien – internete rasti ir įsigyti reikiamų nuotraukų itin paprasta. Dėl to tokios platformos kaip „Shutterstock“ ar „Getty Images“ tiesiog klesti.

Kad ir kaip kartais raukomės išgirdę stock‘o terminą, turime pripažinti, kad retas vizualinio turinio kūrėjas išsiverčia be jo. Iš tiesų fotobankų nuotraukos gali tapti labai naudingu darbo įrankiu – jei tik jomis nepiktnaudžiaujama ir neinama lengviausiu keliu.

Šiandien stock’inių nuotraukų duomenų bazėse galima rasti ne tik satyrai tinkamų kadrų. Geri radiniai paprasčiausiai reikalauja daugiau pastangų. Tarp milijonų fotobankuose esančių kadrų greičiausiai yra ir toks, kokio jūs ieškote.

Abejojantiems fotobankų nuotraukų įvairove, siūlau pasižvalgyti po šiuos stock’ų perlus. Jei internetiniame stock’inių nuotraukų vandenyne įmanoma rasti fotografijas, pavadintas „Cyclist Rides With Samurai Sword“ ar „A Man Growing Flowers Instead Of a Beard“, į dešimtuką pataikyti gali pavykti visiems. Kaip tai padaryti?

Kaip rasti nestock’inę fotobanko nuotrauką?

Naudokite retesnius paieškos žodžius. Stock’inės nuotraukos duomenų bazėse yra indeksuojamos pagal raktažodžius. Kuo populiaresnius ir dažniau naudojamus raktažodžius suvesite į paieškos laukelį, tuo šabloniškesnius rezultatus gausite. Taigi pasistenkite naudoti specifiškesnius raktažodžius, išbandykite sinonimus, ir galbūt fotobanko platforma jus nustebins.

Neapsiribokite pirmaisiais rezultatų puslapiais. Pirmuosiuose paieškos rezultatų puslapiuose dažniausiai pateikiamos populiariausios, dėl to daugeliu atvejų ir nuobodžiausios nuotraukos. Nepatingėkite perversti dešimties, jei reikia, ir šešiasdešimties paieškos rezultatų puslapių – kapstant giliau galima atrasti tikrų lobių.

Nepamirškite naudoti paieškos filtrų. Paieška bus tikslingesnė, atsisijos didelė dalis netinkamų variantų. Daugelio fotobankų paieškos sistemos leidžia nuotraukas atrinkti pagal tokius parametrus kaip fotografijos pozicija (horizontali, vertikali ar kvadratinė), spalvinė gama ir kt.

Nesustokite ties pirmu patikusiu rezultatu. Jei atradote patinkantį kadrą – tai geras ženklas, tačiau neskubėkite nutraukti paieškos. Dažnai pagal pasirinktą nuotrauką fotobankų paieškos sistemos rekomenduoja peržvelgti susijusias ar panašias nuotraukas. Be to, ir fotografai dažnai į fotobanką sukelia ne pavienes nuotraukas, o jų serijas. Kas žino, galbūt tarp šių nuotraukų slypi ne šiaip geras, o tobulas kadras?

Spalvos – vienas iš raktų į sėkmę. Rinkdamiesi stock’inę nuotrauką visuomet atkreipkite dėmesį į jos spalvinę gamą. Neretai fotobankų nuotraukos pasižymi itin ryškiu koloritu pozityviose nuotraukose ir išskirtinai tamsiomis, niūriomis spalvomis negatyviose. Šie kraštutinumai išduoda tokių kadrų dirbtinumą, stereotipiškumą. Dėl to verta rinktis subtilesnę, neutralesnę spalvų paletę. Nebent, žinoma, kuriamo turinio kontekstas reikalauja išryškinti tam tikras spalvas ir atspalvius.

Atkreipkite dėmesį į kadro kompoziciją. Tai svarbu, nes nuo kompozicijos priklauso, kaip bus papasakota istorija. Kaip ir daugelis stock’inių nuotraukų aspektų, jų kompozicija dažnai yra labai standartinė ir daugybę kartų matyta. Dažniausiai nuotraukos centre išryškinamas konkretus objektas, emocija ar veiksmas, kurių, pasitelkę raktinius žodžius, ieško fotobankų klientai. Vengiant šabloniškumo tiesiog būtina paieškoti įdomesnių kompozicijų.

Venkite šypsenų iki ausų ir į viršų iškeltų nykščių. Pernelyg dramatiška vaizduojamų subjektų veido išraiška ir perdėtai išryškinta kūno kalba – vizitinė stock’inių fotografijų kortelė. Apeikite jas iš tolo! Nebent ketinate tokias nuotraukas naudoti ironiškai.

Taigi raginu nenumoti ranka į fotobankus, tačiau pasiruošti gerokai padirbėti. Tada rastus lobius galėsite naudoti ramia sąžine.

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir tiesioginės rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.


Privatumo politika