#bigTrendai

Jums pažįstamas reklamos internete modelis – jau pasenęs

Algimantas Bakšys prieš 2 sav.

Kaip smagu šiandien gyventi: kasdien atsiranda vis po naują startuolį, grasinantį sudrebinti kurią nors rinką ir negrįžtamai pakeisti pasaulį. Vieni sėkmingai tai ir padarė, pavyzdžiui, „AirBnb“, „Uber“ ar „Revolut“, o kiti, tokie kaip „The Grid“, susirinkę negrąžinamus pinigus jau daugiau nei 5 metus dar tik žada revoliuciją. Vis dėlto yra vienas startuolis, kuriuo patikėjau ir aš. Tai „Javascript“ kūrėjo ir ankstesnio „Mozilla“ vadovo kūdikis pavadinimu „Brave“, o kartu – ir naujas reklamos internete modelis.

Iš pirmo žvilgsnio „Brave“ gali pasirodyti kaip dar viena „Chromium“ pagrindu sukurta naršyklė. Tačiau už viso to slypi idėja reklamai panaudoti „blockchain“ technologiją ir panaikinti tarp vartotojo, leidėjo ir reklamos pirkėjo sėdintį tarpininką, kuris, kompanijos teigimu, ir susirenka visą pelną.

Šiandien laimi tik tarpininkas

Vartotojai yra atakuojami reklamomis internete. Skaičiuojama, kad iki 50 proc. viso mobiliųjų duomenų srauto išnaudojama reklamai ir sekimo įskiepiams. Jiems paleisti sugaištama vidutiniškai 5 sekundes ir tai gali išeikvoti net 20 proc. telefono baterijos energijos! Natūralu, kad vartotojai ieško būdų nuo to apsisaugoti ir diegia reklamos blokavimo įskiepius.

Lygiai taip pat kenčia ir leidėjai (įvairių portalų savininkai). Du didžiausi tarpininkai „Facebook“ ir „Google“ pasiima iki 73 proc. pinigų už reklamą ir pasisavina net 99 proc. rinkos augimo. „Brave“ teigimu, virš 600 mln. įrenginių jau turi įdiegtą reklamos blokavimo įskiepį ir todėl pajamos iš reklamos pastaraisiais metais krito 66 proc.

Reklamos pirkėjai taip pat nusivylę dabartine sistema. Neturėdami alternatyvos, jie perka reklamą nežinodami, už ką moka. Auditorijų parinkimas yra netikslus, o žmonės, net ir neblokuodami reklamos, išmoko jos nematyti. Šioms problemoms spręsti ir buvo sukurtas „dėmesio žetonas“ („Basic attention token“), apie jį – netrukus.

Naujas internetinės reklamos modelis

Pirmiausia, mano minėtoji „Brave“ iškart užblokuoja visas reklamas ir sekimo įskiepius (tokius kaip „Google Analytics“, „Facebook Pixel“ ar pan.). Per savaitę ši naršyklė man jau užblokavo 21 913 sekimo įskiepių, 3 605 reklamas ir į HTTPS konvertavo 933 nuorodas. Taip svetainės paleidžiamos daug greičiau, sunaudoju mažiau interneto duomenų, esu papildomai apsaugotas nuo šnipinėjimo, o svarbiausia – žinau, kad mano naršymo statistika nėra susieta su manimi ir nėra parduodama.

Už jūsų skiriamą dėmesį čia dovanojami „dėmesio žetonai“. Juos gaunate, kai žiūrite į reklamos plotą aktyviame naršyklės lange. Žetonų skaičius apskaičiuojamas pagal tai, kiek laiko langas yra aktyvus ir kokį santykinį plotą pikseliais užima šis blokas. Papildomi žetonai dovanojami ir už interakciją su reklama.

Vartotojų dėmesys yra matuojamas ir anonimiškai bei šifruotai saugomas lokaliai (kiekviename įrenginyje atskirai). Taip reklamos susiejamos su vartotojo pomėgiais, naudojant dirbtinį intelektą. Laikui bėgant vartotojams rodomos tik jiems aktualios reklamos, nenaudojant „retargeting“ įskiepių, kurie naršymo duomenis susiedami su konkrečiu asmeniu naudoja neetišką privatumo politiką.

Vartotojų „dėmesio žetonai“ yra kas mėnesį automatiškai paskirstomi leidėjams, pas kuriuos buvo praleista daugiausia laiko. Leidėjai savo ruožtu juos iškeičia į pinigus. Vartotojai gali ir patys pasirinktinai remti svetainę populiariu „Patreon“ principu, naudodami tikrus pinigus, iškeistus į žetonus. Toliau plečiantis sistemai vartotojai galės žetonais atsiskaityti ir už „Premium“ turinį, todėl pradėti skaityti užrakintus straipsnius bus galima ne nuskaitant pinigus nuo jūsų banko kortelės, o iškeičiant savo dėmesį į jums aktualią reklamą.

„Brave“ komanda tiki, kad panaikindami internetinės reklamos tarpininką gali sukurti skaidresnę, blogų privatumo politikos praktikų netaikančią ir gerokai efektyvesnę platformą, todėl patenkinti lieka visi: vartotojai mato mažiau, bet tik jiems skirtų reklamų, taip pat žino ir gali patys paskirstyti, kam už tai atitenka pinigai; leidėjai gauna reklamos pajamų liūto dalį; reklamos pirkėjai geba tiksliau parinkti auditoriją ir patirti kur kas mažiau išlaidų. Šia idėja patikėjau ir aš.

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir tiesioginės rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.


Privatumo politika